Zdjęcie nagłówkowe

Wyszukiwarka aktualności

Wyszukaj

Mieszkańcy o spółdzielni. Wyniki badania satysfakcji.

31 sierpnia 2022

Jak co roku, wśród mieszkańców osiedli "Energetyki" przeprowadzone zostało badanie ankietowe, które miało na celu określenie poziomu satysfakcji z usług, jakie świadczy spółdzielnia. Drugi rok z rzędu spółdzielnia może się pochwalić rekordowo dobrym wynikiem.

W jedenastym już badaniu mieszkańcy wystawili MSM "Energetyka" dokładnie taką samą ocenę, jak przed rokiem. Średnia ocena ogólnego poziomu zadowolenia, badanego w skali 1-4 (1 - zdecydowanie niezadowolony do 4 - zdecydowanie zadowolony) wyniosła 3,22 pkt. To wynik bez zmian w stosunku do badania przeprowadzonego w 2021 roku. Praktycznie nie zmieniła się sytuacja, jeśli chodzi o poszczególne osiedla: najlepiej ocenianymi administracjami pozostają Idzikowskiego, Bernardyńska i Sielce (zamiana na pozycjach 2 i 3 względem wcześniejszego badania). W ostatnim czasie liderem jest niezmiennie osiedle Idzikowskiego, które w tym roku dodatkowo poszczycić może się najwyższą oceną przyznaną przez mieszkańców "Energetyki" w historii prowadzenia badania - 3,74. Ranking zamykają Sadyba i Stegny Południe. Z kolei Stegny Południe i Sielce jako jedyne nie poprawiły ocen sprzed roku. W porównaniu z poprzednią ankietą odnotować można jeszcze jedną zmianę - o ile w 2021 roku mieszkańców określających się mianem "bardzo niezadowolonych" mieliśmy aż na pięciu osiedlach, to w obecnym badaniu takie wskazania znajdujemy już tylko na Sadybie, a i tu odsetek spadł z 10 do 4 proc.

Nowością w tegorocznym badaniu jest wprowadzenie szkolnej skali ocen - wyniki końcowe wyrażono za pomocą szkolnej skali ocen: 2, 3, 3+, 4, 4+, 5, a uzyskane wyniki odniesiono także do ocen jakie wystawiono by w poprzedniej edycji badania przy zachowaniu tej samej skali. Założenia jakie przyjęto do wyznaczenia progów ocen przedstawione są w załączniku.

W ankiecie przeprowadzanej przez specjalizującą się w badaniach ankietowych firmę, pytania dotyczyły sześciu obszarów: obsługi mieszkańców przez administrację osiedla, rozliczenia i opłaty, porządek, remonty, informowanie. Dodatkowym obszarem była kwestia parkowania. Oceniono również ogólny poziom zadowolenia mieszkańców osiedli.

Niezmiennie najwyżej mieszkańcy oceniają dbałość administracji o porządek. Na drugim końcu znajdują się rozliczenia - pytanie o wysokość opłat regularnie notuje najniższą ocenę, choć zastanawiać może duża rozbieżność wskazań pomiędzy mieszkańcami poszczególnych osiedli. Dodatkowo w tym obszarze pojawiło się nowe pytanie: czy informacja o przyczynach zmian opłat, dołączona do zawiadomienia, jest zrozumiała? Analizując ten obszar, warto pamiętać, że oceny te wystawiane były kilka miesięcy temu.

A co najbardziej doceniają mieszkańcy? Obsługę. Z analizy kwestionariuszy wynika, że najważniejsze aspekty z perspektywy ogólnej satysfakcji mieszkańców to: profesjonalne wykonywanie zadań; terminowe wykonywanie zadań; łatwe nawiązywanie kontaktu z administracją w razie pilnej sprawy. Drugi element to remonty i ich właściwy dobór. Znaczenie ma też informowanie mieszkańców.

W tym roku, oprócz pytań ze standardowych obszarów, w ankiecie pojawiła się kwestia parkowania. Okazuje się, że ponad połowa mieszkańców - 52 proc. boryka się z trudnościami z parkowaniem samochodu. Problem ten zależy jednak od osiedla - najbardziej wskazują na niego mieszkańcy Stegien Północ, Sadyby i Sielc. Z kolei na osiedlu Idzikowskiego pozostawienie samochodu nie stanowi poważniejszej trudności.

W wyniku badania uzyskano 845 wypełnionych kwestionariuszy, co oznacza spadek w porównaniu do poprzedniej edycji badania o około 10 proc. - w 2021 roku uzyskano 939 ankiet. Nie mniej liczba zwróconych kwestionariuszy cały czas pozwala na wiarygodną ocenę i w skali spółdzielni, i na poszczególnych osiedlach, to jednak uwagę zwraca systematyczny spadek zainteresowania mieszkańców ankietami. Jeszcze w 2020 roku wypełniono ponad 1100 kwestionariuszy (rozdane do wypełnienia tuż przed pandemią). Drugi element, który zwraca uwagę, to duża dysproporcja w zwracaniu ankiet pomiędzy osiedlami. Najniższy poziom zwrotów odnotowano na Sadybie (36 proc.), a największe zaangażowanie mieszkańców w badanie miało miejsce na Stegnach Rożek (82 proc. zwróconych ankiet).

Badanie zostało przeprowadzone wśród wylosowanej grupy mieszkańców - losowanie miało miejsce z udziałem przedstawicieli Rady Nadzorczej i pracowników biura Zarządu. Ankieta jest anonimowa, zaś wybór mieszkańców do których trafią kwestionariusze niezmiennie polega na losowaniu dla każdej nieruchomości z zasobów MSM "Energetyka" określonej cyfry. Ankiety trafiają do wszystkich lokali z daną cyfrą, np. jeśli wylosowano 4, to kwestionariusze są dostarczane do lokali 4, 14, 24, 34, itd. Pracownicy administracji osiedli dostarczyli mieszkańcom kwestionariusze do uzupełnienia, a następnie zadbali o ich zebranie i przekazanie do firmy realizującej badanie.

Wyniki badania satysfakcji mieszkańców z prac spółdzielni.

Kontent_HTML